هلدینگ سیمیا نمادی از قدرت و نفوذ در دنیای تجارت

مارکت کپ یا ارزش بازار (Market Cap) چیست؟

مارکت کپ

مارکت کپ (Market Cap) یا ارزش بازار یک شاخص ساده و مستقیم است و نشان می‌دهد که معامله ارزهای دیجیتال چه وسعتی دارد. این شاخص به شما کمک می‌کند که تصمیم‌های هوشمندانه‌تری برای سرمایه‌گذاری بگیرید.

معیارهای مختلفی برای سنجش ارزندگی یک دارایی یا حتی یک بازار وجود دارد. یکی از این معیارها ارزش بازار یا مارکت کپ (Market Cap) است.

می‌توان گفت که ارزش بازار یا Market Capitalization که به‌طور مصطلح با نام مارکت کپ شناخته می‌شود، شاخصی برای اندازه‌گیری و دنبال کردن ارزش یک بازار خاص مانند بازار رمز ارزها است که از ضرب عرضه در گردش یک دارایی در قیمت آن به‌دست می‌آید.

ارزش بازار را به عنوان شاخص تسلط یا دامیننس و محبوبیت ارزهای دیجیتال هم استفاده می‌کنند. به طور کلی، هرچه مارکت کپ یک رمزارز بالاتر باشد، سلطه آن در بازار بیشتر خواهد بود؛ به همین دلیل Market Cap اغلب به عنوان مهمترین شاخص برای رتبه بندی رمز ارزها در نظر گرفته می‌شود. کوین مارکت کپ برای اولین بار ارزش بازار کوین‌ها را به ‌عنوان راهی برای رده‌بندی دارایی‌های رمزارز معرفی کرد.

در این مقاله، به این سوال پاسخ خواهیم داد که Marketcap چیست و ۳ رمزارز برتر در این شاخص را بررسی می‌کنیم.

مارکت کپ چیست؟

Market Capitalization یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است که ارزش نقدی یک شرکت یا یک دارایی را بیان می‌کند. در ارزهای دیجیتال‌، مارکت کپ ارزش کل توکن‌ها یا کوین‌های استخراج شده ضرب‌ در قیمت نقدی آن مثل دلار یا ریال است.

برای مثال، یک رمزارز با داشتن حدود ۱۰ میلیون توکن یا کوین، به ارزش هر توکن معادل ۱۰ دلار، مارکت کپی معادل ۱۰۰ میلیون دلار دارد. این رقم می‌تواند بزرگی یک بازار و حجم سرمایه در گردش آن را نشان دهد. مارکت کپ می‌تواند به خریدار نشان دهد که رمزارز مد نظرش یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری هست یا خیر.

چرا مارکت کپ مهم است؟

قیمت فقط یکی از راه‌های اندازه‌گیری ارزندگی ارزهای دیجیتال است که آن هم گویای همه حقایق نیست. اغلب سرمایه گذاران برای درک بهتر و مقایسه ارزش رمزارزها، از مارکت کپ استفاده می‌کنند. این شاخص می‌تواند به عنوان یک آمار مطمئن‌تر برای مقایسه ارزهای دیجیتال نسبت به قیمت باشد. برای درک بهتر بیایید یک مثال بزنیم:

اگر ارز دیجیتال یک ۴۰۰٬۰۰۰ کوین در گردش داشته باشد و ارزش هر کوین آن ۱ دلار باشد، مارکت کپ آن ۴۰۰٬۰۰۰ دلار است. اگر ارز دیجیتال دو ۱۰۰٬۰۰۰ کوین در گردش داشته باشد و ارزش هر کوین آن ۲ دلار باشد، مارکت کپ آن ۲۰۰٬۰۰۰ دلار است. در اینجا مشاهده می‌کنید که ارز شماره دو ۲ برابر ارز یک قیمت دارد، اما ارزش بازار آن نصف است.

البته این تنها روش برای مقایسه بین دو رمز ارز نیست، اما می‌تواند آمار بهتری نسبت به قیمت به شما دهد. این را هم در نظر بگیرید که مارکت کپ ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات آنها می‌تواند به طرز چشمگیری تغییر کند.

تغییر قیمت توکن و تغییر مارکت کپ

درحالی‌که مارکت کپ می‌تواند ارزش یک پروژه، یک شرکت یا یک رمزارز را نشان دهد، مهم است که بدانید این همان ورودی پول به بازار نیست. یعنی لزوماً این مقدار پول در معاملات رمزارز در حال گردش نیست. چرا که ازیک‌طرف ممکن است کوین‌های مرده یا گم شده وجود داشته باشد و از طرف دیگر، این ارزش خیلی به قیمت ارز بستگی دارد. پس یک تغییر کوچک در مارکت، می‌تواند تا حد زیادی روی مارکت کپ اثر بگذارد.

مثال قبلی را در نظر بگیرید: اگر هر توکن ۱۰ دلار باشد، عملاً ورود چند میلیون دلار می‌تواند قیمت هر توکن را مثلاً به ۱۵ دلار برساند. این تغییر کوچک در ارزش توکن، مارکت کپ را از ۱۰۰ میلیون دلار به ۱۵۰ میلیون دلار می‌رساند. این رشد حجم بازار به این معنی نیست که ۵۰ میلیون دلار نقدینگی جدید وارد بازار شده است بلکه به این معنی است که تنها تقاضا بالاتر رفته و برای مثال ۵ میلیون دلار باعث شده است که ارزش بازار ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

برای درک بهتر این مطلب پیشنهاد می‌کنیم مقاله توکنومیک چیست در بلاگ هلدینگ سیمیا را مطالعه نمایید.

نقدینگی در بازار به چه معناست؟

مارکت کپ

حجم بازار اساساً مربوط به تعداد دارایی‌های مبادله شده در یک دوره مشخص است؛ اما نقدینگی به معنای میزان سرعت ترید ارز دیجیتال بدون توجه زیاد به قیمت است.

به بیان ساده، برای تغییر یک مارکت با حجم بالا، به مقدار زیادی نقدینگی نیاز است تا تناسب میان عرضه و تقاضا را تغییر داد؛ بنابراین، اگر یک نهنگ بخواهد بازار را به سمت خاصی سوق دهد، با بالاتر بودن حجم مارکت کار سخت‌تری دارد. وقتی تغییرات ناگهانی قیمت یک توکن با مارکت کپ بالا سخت‌تر و زمان‌بر باشد، سرمایه‌گذاری در آن کار منطقی‌تری است.

در مقابل، بازارهایی که حجم مارکت کوچک‌تری دارند، بیشتر تحت تاثیر ورود ناگهانی حجم مشخصی نقدینگی قرار می‌گیرند، در نتیجه، سرمایه‌گذاری در آن ریسک بیشتری دارد.

مارکت کپ کل (Total Market Cap) چیست؟

Market Cap

، اطلاعات بازار یک دسته از رمزارزها مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و لایت‌کوین است. این شاخص کمک می‌کند که تصویری کامل‌تر و واقعی‌تر از نحوۀ عملکرد رمزارزها داشته باشیم. هرچه مارکت کپ کل بالاتر برود، یعنی رویکرد مردم نسبت به رمزارزها بهتر شده و امکان رشد این مارکت را فراهم کرده است.

یک شاخص دیگر برای بررسی (به‌خصوص برای آلت‌کوین‌ها)، کل تعداد توکن‌های رمزارز است. رمزارزهایی مانند بیت کوین، در عرضه خود محدودیت دارند. برای مثال، تنها ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود خواهد داشت. در مقابل، آلت‌کوینی مانند ریپل ۱ میلیارد واحد عرضه خواهد شد و اتریوم محدودیت عرضه کل و عرضه در گردش ندارد.

کوین‌هایی که میزان عرضه کمتری دارند، به‌خاطر محدودیت بیشتر، قیمت بیشتری هم خواهند داشت. فارغ از همۀ عوامل دیگر مانند تکنولوژی بلاک چین، حریم خصوصی، سابقۀ رمزارز و غیره، در مقایسه ریپل و بیت کوین، ریپل به طور طبیعی قیمت بسیار کمتری خواهد داشت.

هنگام ارزیابی رمزارزها فقط به قیمت کوین دقت نکنید. مثلاً اگر بیت کوین کش ۵۰۰ دلار و ریپل ۴ دلار بود، بنا را بر این نگذارید که حتماً بیت کوین کش ارز بهتری است. حجم بازار به شما نشان می‌دهد سرمایه در گردش رمزارز در کل مارکت چقدر است و چقدر بین مردم اعتبار دارد.

ارزش کل بازار ارزش بیت کوین، آلت کوین‌ها، استیبل کوین‌ها و سایر دارایی‌های رمزنگاری موجود در بازار را به صورت ترکیبی نشان می‌دهد. این معیار توسط بسیاری از افراد مهم تلقی می‌شود، زیرا اندازه صنعت را به‌صورت کلی نشان می‌دهد. این معیار اغلب به‌عنوان مبنایی برای مقایسه بازارهای مالی مختلف در اقتصاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال بسیاری از تحلیل‌گران از مقایسه ارزش کل بازار کریپتو و ارزش کل بازار فلزات گران‌بها یا سهام برای تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند. این مقایسه دید بلندمدتی نسبت به روند بازار در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

البته استفاده از این شاخص یعنی ارزش کل بازارمی‌تواند در برخی موارد گمراه‌کننده نیز باشد. ممکن است در بعضی موارد اشتباه محاسباتی روی داده باشد و عدد به دست‌آمده اشتباه باشد. این مساله تنها از طریق محاسبه انفرادی هر بازار یا دارایی قابل حل است. همچنین از آنجایی که این شاخص مبتنی بر قیمت لحظه‌ای است، در لحظه هم تغییر کند یا در برخی موارد بسیار کاهش و بسیار افزایش یابد.

شاخص حجم معاملات روزانه (Volume) چیست؟

ارزش بازار

حجم معاملات بازار در روز (۲۴ ساعت) یک شاخص دیگر برای سنجش بزرگی بازار یک رمزارز در ارزهای دیجیتال است. یعنی هر رمزارز چقدر به دلار تبدیل و معامله شده است. حجم معاملات روزانه می‌تواند میزان پول در گردش در طول ۲۴ ساعت در بازار یک رمزارز را نشان دهد. بالاتر رفتن حجم معاملات روزانه یک کوین تأثیر زیادی بر قیمت لحظه‌ای آن و نوسان بیشتر قیمت در طول روز دارد.

چه کارهایی با مارکت کپ می‌توان انجام داد؟

رمز ارزها با توجه به ارزش بازار خود به سه دسته طبقه بندی می‌شوند:

  • ارزهای دیجیتال با ارزش بازار زیاد: ارزهای مانند بیت کوین و اتریوم که بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش بازار دارند. سرمایه‌گذاران این دسته را به عنوان سرمایه گذاری با ریسک پایین‌تر در نظر می‌گیرند، زیرا سابقه رشد خوبی دارند و اغلب نقدینگی بالاتری دارند. به این معنی که حتی با خروج تعداد زیادی از افراد هم قیمت آن تغییر زیادی نخواهد داشت.
  • ارزهای دیجیتال با ارزش بازار متوسط: در این دسته ارزش بازار بین ۱ تا ۱۰ میلیارد دلار است. معمولا رمزارزهایی که در این بازه قرار می‌گیرند، از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردارند؛ اما ریسک بیشتری هم در مقابل دسته اول دارند.
  • ارزهای دیجیتال با ارزش بازار کوچک : رمز ارزهایی هستند که کمتر از ۱ میلیارد دلار ارزش بازار دارند و بیشترین حساسیت را به نوسانات، بر اساس احساسات بازار دارند. پر ریسک‌ترین دسته برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند.

۳ رمزارز معروف با بالاترین مارکت کپ

رمزارزهایی که مارکت کپ بالایی دارند، تقریباً معروف‌ترین رمزارزها هستند. بیت کوین، اتریوم و تتر رتبه اول تا سوم جدول مارکت کپ را در ارزهای دیجیتال در اختیار دارند. در ادامه، توضیح مختصری دربارۀ هر رمزارز خواهیم داد.

بیت کوین

مارکت کپ

بیت کوین با داشتن مارکت کپ کل به ارزش ۶۲۸.۸۹۶.۵۷۷.۰۹۶ میلیارد دلار در حال حاضر بزرگ‌ترین سهم را در مارکت ارزهای دیجیتال دارد. امروزه بیشترین حجم معامله بیت کوین در دنیا در صرافی‌های بایننس، هوبی گلوبال و بای‌بیت انجام می‌شود.

بیت کوین یک رمزارز غیرمتمرکز است که در سال ۲۰۰۸ توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. خود بیت کوین در سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرد. زمان نوشتن این مقاله قیمت بیت کوین ۳۵,۷۷۴.۵۱ دلار و حجم معاملات روزانۀ آن ۴۳.۵۹۸.۷۲۰.۹۶۴ دلار است. بیت کوین در شاخص حجم معاملات روزانه، رتبه دوم را بعد از تتر دارد.

اتریوم

Market Cap

اتریوم در واقع یک شبکه بلاکچین است که رمزارز اصلی آن اتر نام دارد. اتر در حال حاضر در مارکت با همان نام اتریوم شناخته می‌شود.

مارکت کپ اتریوم امروز به ۲۸۹.۷۷۶.۱۹۶.۷۴۳ میلیارد دلار رسیده است. اتریوم رتبه دوم بزرگی مارکت کپ کل را بین حدود ۱۰۰ رمزارز شناخته شده دارد. قیمت روز اتریوم ۲.۳۹۹ دلار و حجم معاملات روزانه آن ۲۴.۲۳۷.۷۱۲.۶۹۴ دلار است. رتبه اتریوم در شاخص حجم معاملات روزانه سوم و بعد از بیت کوین است.

تتر

تتر رتبه سوم مارکت کپ را در بازار ارزهای دیجیتال از آن خودکرده است. این رمزارز نسخه دیجیتالی دلار آمریکا است و هر توکن آن حدوداً یک دلار ارزش دارد. تتر از جمله رمزارزهایی است که پشتوانه واقعی دلاری دارند و این رمزارز تلاش می‌کند ارزش خود را برابر با دلار حفظ کند.

مارکت کپ تتر به‌اندازه ۸۳.۲۱۱.۷۰۴.۹۳۸ دلار آمریکا و حجم معاملات روزانه آن حدود ۸۴.۰۴۰.۱۴۹.۲۸۱ دلار است. تتر، با داشتن این حجم از معامله در روز، رتبه اول را در این شاخص بین ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده است.

ارزش بازار رقیق‌شده چیست؟

اصطلاح ارزش بازار رقیق‌شد (Diluted Market Cap) از بازار سهام وام گرفته شده است. در بازار سهام این شاخص نشان‌دهنده ارزش‌گذاری یک شرکت در صورتی که تمام اختیارات سهام اعمال شود و تمام اوراق بهادار به سهام تبدیل شود، است. ارزش بازار رقیق‌شده تمام عرضه رمزارزها را در نظر می‌گیرد و صرفا عرضه در گردش را لحاظ نمی‌کند. فرمول محاسبه ارزش بازار رقیق‌شده مانند ارزش بازار استَ، با این تفاوت که به جای عرضه در گردش، عرضه کل را باید در فرمول قرار داد.

معرفی سایت coinmarketcap

مارکت کپ

وب‌سایت CoinMarketCap یک مجموعه فعال و به‌روز برای به‌دست‌آوردن اطلاعات دربارۀ مارکت کپ ارزهای دیجیتال مهم و فعال در دنیا است. این وب‌سایت اطلاعات کامل ۱۰۰ کوین و توکن برتر دنیا را در خود دارد. وب‌سایت کوین مارکت کپ در سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرد. در سال ۲۰۲۰ مجموعه بایننس این وب‌سایت را خرید. در حال حاضر، نشریات معتبر خبری، تریدرها و حتی دولت‌ها از این وب‌سایت به‌عنوان منبع معتبر اطلاعات بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

اهمیت مارکت کپ در سرمایه‌گذاری چقدر است؟

چقدر شاخص مارکت کپ در سرمایه‌گذاری روی یک کوین اثرگذار است؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شاخص می‌تواند گمراه‌کننده باشد. ترس از سرمایه‌گذاری روی کوین‌هایی با حجم معاملاتی کم یا بیش از حد امیدوار بودن به کوین‌هایی با حجم بازار بالا، شاید سرمایه‌گذاران را ناامید کند.

در واقع مارکت کپ به خریدار نشان می‌دهد که برای سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال باید چقدر ریسک کند. هرچه مارکت کپ بزرگ‌تر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری در آن کمتر خواهد بود. چرا که این رمزارزها دوره رشد را گذرانده و در حال حاضر به ثبات نسبی و حداقلی رسیده‌اند.

در مقابل سرمایه‌گذاری روی رمزارزهایی با مارکت کپ کوچک‌تر یک فرصت برای رشد سریع و شارپی اصل سرمایه خواهد داشت. رمزارزهای جدید با مارکت کپ کوچک هنوز فرصت رشد بیشتری دارند و اگر اهل ریسک باشید، گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند. چرا که ازیک‌طرف امکان سوددهی فراوان دارند و از طرف دیگر ممکن است به شکل ناگهانی ارزش خود را از دست بدهند.

مارکت کپ می‌تواند به ما یک دید کلی، خارج از هیاهوی بازار ارائه کند. به‌خصوص در مورد آلت‌کوین‌ها این نگاه خارج از هیاهو، بسیار سرنوشت‌ساز است و تصمیمات دقیق و آگاهانه از همین نگاه آغاز می‌شوند. تمام نکاتی که گفته شد تنها می‌تواند قسمتی از ریسک‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را نشان دهد و برای سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر، باید عوامل دیگر را هم در نظر گرفت.

مارکت کپ تنها یک بخش از روش سرمایه‌گذاری است!

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که ارزش بازار چیست، اما باید توجه داشته باشید که مارکت کپ مانند هر شاخص دیگری، تنها یک سهم در تصمیم‌گیری شما برای سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال دارد، بنابراین قبل از هر اقدامی برای خرید یک رمزارز، شاخص‌ها و عوامل مختلف مؤثر را بسنجید و تنها یک شاخص را مدنظر قرار ندهید. اما در حالت کلی، بزرگی مارکت کپ می‌تواند خیالتان را از بابت ادامه کار رمزارز حداقل برای چند سال آینده راحت کند. هرچه این حجم بیشتر باشد، احتمال ازبین‌رفتن کوین بسیار کاهش می‌یابد.

آیا ارزش بازار رمزارز یک معیار مهم است؟

بحث‌های زیادی در مورد اینکه باید چه میزان به بازار ارز دیجیتال اهمیت داده شود، وجود دارد. برخی از منتقدان ادعا می‌کنند که این میراث ناخواسته بازار سهام است که منجر به تصمیمات اشتباه در سرمایه‌گذاری و ایجاد سطح قابل توجهی از ترس و طمع می‌شود. با این حال، ارزش بازار رمزارز می‌تواند به ما نگاهی مبتنی بر واقعیت به نحوه عملکرد آلتکوین‌ها ارائه دهد، یک منبع بی‌طرف که به دور از شبکه‌های اجتماعی است. این کار به شما کمک می‌کند تا در لحظه تصمیمات آگاهانه بگیرید آن هم در زمانی که تکنولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال در حال شتاب‌ گرفتن هستند. 

حال این سوال پیش می آید که دقیقا چگونه باید پولی را که به سختی بدست آورده اید در ارز های دیجیتال سرمایه گذاری کنید؟ همچنان که گفته شد، سه دسته کریپتو از نظر حجم بازار وجود دارد؛ حجم بازار بزرگ، حجم بازار متوسط و حجم بازار کوچک. این دسته ها ممکن است همزمان با یکدیگر رشد نکنند. این یعنی که ممکن است کریپتو‌های با حجم بازار متوسط زمانی رشد کنند که کریپتو های با حجم بازار بزرگ در حال افول باشند. بنابراین منطقی آن است که پورتفویی داشته باشیم که متنوع باشد و ترکیب خوبی از همه این سه دسته داشته باشد. از مزیت های یک پورتفوی متنوع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقلیل ریسک: یک پورتفوی متنوع که شامل هر سه طبقه ذکر شده باشد، تا آنجا که ممکن است ریسک را کاهش خواهد داد.
  • استفاده از همه طبقه‌ها: در این حالت، شما از مزیت داشتن دارایی هایی از همه طبقه ها برخوردار هستید. در نظر داشته باشید که اگرچه متنوع سازی ریسک را کاهش می‌دهد اما آن را به کلی از میان برنمی‌دارد. ما مشاور مالی نیستیم و قبل از سرمایه گذاری لازم است که تحقیق و بررسی‌های خود را انجام دهید.

تاثیر فاکتورهای مارکت کپ و عرضه دارایی بر قیمت

دارایی‌های کریپتویی اغلب دارای حداکثر کوین موجود است که در کد آن از قبل تعیین می‌شود. عرضه در دسترس هر دارایی به طور مداوم از طریق اشکال مختلف اعتبارسنجی شبکه بلاک چین رشد می کند، یعنی ماینینگ یا استیکینگ، تا زمانی که آن دارایی به حداکثر موجودی برسد. تعداد یک کوین یا توکن می‌تواند تا بیشینه مقدار در نظر گرفته شده برای آن افزایش یابد. پس از آن دیگر هیچ کوین و توکنی در بازار عرضه نخواهد شد. تفاوت بین عرضه کل و حداکثر عرضه چیست؟ هنریک ارهارت (Henrique Erhardt) در این زمینه معتقد است:

کل عرضه به تعداد کوین‌ها یا توکن‌هایی اطلاق می‌شود که هم اکنون موجود و یا در گردش هستند یا به طریقی قفل شده‌اند. این مفهوم مجموع کوین‌هایی است که پیش از این ماین شده‌ یا عرضه شده اند، منهای کل کوین‌هایی که سوزانده شده یا از بین رفته‌اند.

در همین حال حداکثر عرضه، عرضه کل دارایی یا به طور خاص مقدار کل کوین‌ها یا توکن‌هایی است که می‌توانند تولید شوند. این یعنی اینکه با رسیدن به حداکثر عرضه دیگر راهی برای تولید کوین یا توکن وجود ندارد. مثلا در مورد بیت کوین، زمانی که ۲۱ میلیون کوین BTC استخراج شود، دیگر هیچ کوین جدیدی در بازار عرضه نخواهد شد و مقدار ثابت باقی می‌ماند.

درک مفهوم مارکت کپ در رابطه با قیمت یک دارایی خاص مهم است و به شما این امکان را می‌دهد که فضای ارز دیجیتال را واقع بینانه‌تر ارزیابی کنید. ممکن است قیمت یک بیت کوین را خیلی گران ببینید و بلافاصله تمرکز خود را به سمت چیزی ارزان‌تر تغییر دهید. اطلاعات زیادی برای سرمایه گذاری در عرصه ارز دیجیتال استفاده می‌شود. دارایی‌ها در موارد استفاده، میزان پذیرش، پتانسیل سود و ریسک‌های مرتبط با آنها متفاوت هستند. مشاهده هر دارایی با توجه به مارکت کپ، قیمت و عرضه خاص آن به ارزیابی بازار کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

سعی کردیم در این مقاله نگاهی عمیق به مفهوم ارزش بازار بیندازیم و به طور مفصل درباره اینکه مارکت کپ (Market CAp) چیست توضیح دهیم. در حالی که حجم بازار استاندارد خوبی برای حدس زدن ارزش یک ارز دیجیتال است، اما عوامل دیگری هم وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید، به یاد داشته باشید که ارزش بازار تنها یکی از ابزارهای موجود است. برای سرمایه‌گذاری تنها دانستن مارکت کپ کافی نیست و تصویری محدود را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سوالات متداول:

+مارکت کپ چیست؟


ارزش بازار یا مارکت کپ (Market Cap) یک معیار برای ارزش‌گذاری یک دارایی یا در حالت کلی‌تر یک بازار است.

+فرمول محاسبه مارکت کپ چیست؟


مارکت کپ = تعداد کوین‌های در گردش × قیمت کوین

+تفاوت بین عرضه در گردش، کل عرضه و حداکثر عرضه کوین‌ها چیست؟


عرضه در گردش تعداد کوین‌های بازار که در اختیار عموم است، را نشان می‌دهد. کل عرضه تعداد کل کوین‌های موجود تا این لحظه است و حداکثر عرضه، تعداد کل کوین‌هایی است که در طول عمر آن رمز ارز قرار است عرضه شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسکرول به بالا
هلدینگ سیمیا می‌خواهیم اعلان‌هایی را برای آخرین اخبار و به‌روزرسانی‌ها به شما نشان دهیم.
رد کردن اعلان ها
اجازه دادن به اعلان‌ها